Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

KOMENTÁŘ: Přestal Blizzard rozumět fanouškům?

Letošní ročník Blizzconu si firma Blizzard za rámeček rozhodně nedá. Oznámení Diabla pro mobilní telefony a tablety vyvolalo bouři nevole a zklamání. Největším trumfem se tak stalo oživení kultovní strategie Warcraft 3 nesoucí podtitul Reforged. Ztrácí tím vývojáři svojí dobrou pověst?

Mezi spoustou kritických hlasů, které Blizzard v posledních týdnech pranýřovaly, vynikl bývalý zaměstnanec firmy Mark Kern. Ten pracoval jako team leader na kultovní onlinovce World of Warcraft a v roli producenta se může pochlubit i podílem na úspěchu druhého Diabla. Kern mimo jiné napsal, že Blizzard přestal rozumět hráčům.

Má pravdu? Celá kontroverze kolem letošního Blizzconu se točí kolem dvou věcí: oznámení mobilního Diabla a absence jakékoliv výraznější novinky, která by potěšila hardcore fanoušky. Ačkoliv to mnohým hráčům může připadat zvláštní, Blizzard má občas na nějaký slabší ročník svaté právo.

Diablo Immortal
Diablo Immortal

Diablo: Immortal se pro mnohé fanoušky stal ďáblem doslova.

Diablo: Immortal aneb jak neoznamovat mobilní hru

Na kauze mobilního Diabla je nejvíc zarážející, že Blizzard byl odmítavou reakcí hráčů skutečně překvapen. Že školáckou chybu udělá tak zkušená firma, jejíž marketingové oddělení má mimo jiné za úkol sledovat trh, nálady a reakce hráčů, to se nechápe snadno. Jen během letošního roku bylo krásně patrné, kdy a jak vyrukovat s podobným oznámením.

Nikde to nebylo vidět lépe než na herní výstavě E3 v červnu. Tam to úplně stejně „slízla“ EA, která se rozhodla zpestřit svou konferenci opravdu nešťastným způsobem. Na pódium zničehonic nastoupila dvojice pánů, kteří za nadšeného komentování shoutcasterů odehráli jednu celou bitvu v mobilní novince C&C: Rivals. 

Návratu kultovní značky Command & Conquer se fanoušci dožadují už dlouho, takto si to však nepředstavoval snad nikdo. EA nedávno zareagovala oznámením chystaných remasterů prvních dvou dílů, za což sklidila zřídka vídanou vlnu pochvalných reakcí. Zajímavé bude, pokud firma zveřejní výnosy nenáviděné mobilní hry a porovná je se zisky ze zmíněných remasterů. Abychom se nedivili.

Kromě eskapády s mobilním C&C bylo na E3 také vidět, jak se podobně trapným momentům vyhnout. Na konferenci Microsoftu byla ohlášena hned trojice nových her navázaných k populární značce Gears of War. Neptejte se mě, koho napadlo, že chlapácká značka zaboduje titulem, v němž hráč ovládá figurky Funko POP!, ale kouzelně nazvaný Gears POP! žádný rozruch ve výsledku nesklidil. Proč? Protože byl oznámen společně s PC strategií Gears Tactics a pro jistotu i s regulérním pokračováním nesoucím název Gears 5.

Příklad si Blizzard mohl vzít také z Bethesdy, která má v tomto ohledu velmi dobrou praxi. Z mobilního titulu Fallout Shelter, který byl ohlášen souběžně s Falloutem 4, se stal superhit. Na letošní E3 zase strávila firma spoustu času demonstrováním chystané mobilní free 2 play novinky s názvem The Elder Scrolls: Blades. Ta sice není určena výhradně pro mobily, ale spadá přesně do kategorie titulů, které při oznámení donutí hráče bušit vztekle do klávesnice a psát naštvané tweety.

Pokud vás na této akci zarazil krátký, nic neříkající teaser na The Elder Scrolls VI a úplnou novinku Starfield, zde máte vysvětlení. Bethesda zcela správně vyhodnotila, že když na podobné akci oznámíte mobilní hru, je třeba tradiční hráče ubezpečit, že jste na ně nezapomněli. Náklady na tvorbu mobilních titulů jsou mnohonásobně menší a jejich vývoj je tedy méně rizikový. 

Na druhou stranu, pokud vaše novinka zaujme, jsou výnosy astronomické. Obavy, že se velcí hráči herního průmyslu postupně přeorientují na mobily, se občas musí projevit.

Poučení pro Blizzard? Na Blizzconu klidně stačilo ukázat teaser s naleštěným logem Diabla 4, Diablo: Immortal by mohlo vypadat jako film od Pixaru a bylo by to jedno. Zástupci firmy přitom tvrdí, že mají rozpracovánu řadu projektů týkajících se Diabla. Proč tedy neprezentovat Immortal jako hru, jejímž hraním si mohou hráči čekání zpříjemnit. Dobře informovaný server Kotaku potvrdil, že na čtvrtém Diablu se již intenzivně pracuje a včera přidal kopu zákulisních drbů.

Hearthstone

Blizzard se se Hearthstonem dokázal na poli mobilních her výrazně prosadit.

Je důvod k obavám?

Smutný byl po letošním Blizzconu také ten, kdo očekával remaster druhého Diabla. Jenže: najde se vůbec ještě někdo, kdo by pochyboval, že taková hra jednou vyjde? Vzhledem k tomu, že firma loni vydala remasterovaný Starcraft a letos představila předělávku Warcraftu 3 a nostalgiky pustila na servery upravené původní verze kultovního WoWka, je návrat superpopulárního Diabla 2 prakticky jistotou. Pro Blizzard to jsou jednoduché peníze a jeho vydání lze očekávat během následujících let ještě před příchodem regulérní čtyřky.

Na závěr vyvstává otázka: je absence výraznějšího oznámení známka úpadku Blizzardu? Není. A hráči by si měli zvykat. Je totiž velmi snadné zapomenout, že navzdory aktuálnímu blizzconovskému přešlapu toho firma dělá pro své oddané fanoušky více než dost. Vždyť který jiný vývojář zvládá dlouhá léta opečovávat (a opatchovávat) tolik živých her najednou a zásobovat je dílčími kousky nového obsahu?

Necromancer v Diablu 3

Je hubené nekromantské rozšíření pro Diablo 3 známkou toho, že přetížená firma nestíhá?

Overwatch, Starcraft 2, Hearthstone, Heroes of the Storm, World of Warcraft ani třetí Diablo rozhodně nejsou mrtvými tituly, nad kterými by se zavřela voda. Připočtěte si k tomu letošní expanze k WoWku a Hearthstonu a port Diabla 3 na Switch nebo práci na zmíněných předělávkách klasik. Zbrusu nový Overwatch přitom slaví teprve druhé narozeniny. Ano, Blizzard je z hlediska kapacit gigant, ale ani taková firma se nevyhne stále větším časovým nárokům, které tvorba moderní hry vyžaduje. Představa o tom, že by ve firmě pouze počítali peníze, je mylná.

Opodstatněné obavy tak vyvstávají pouze z určitého rozmělňování posvátného jména firmy a značek, které se k ní váží. Na dříve nedotknutelný Battle.net se tak nastěhovaly střílečky Call of Duty: Black Ops 4 a Destiny 2, které spadají pod partnerský Activision. A těsná spolupráce s čínskou firmou NetEase na vývoji Diabla: Immortal, která jako první hra v historii Blizzardu nevychází na PC, také působí, jako by značky firmy přestávaly být svaté. Obzvlášť když vezmeme v úvahu podobnost s mobilní hrou Endless of God z porfolia čínské firmy. Může se zdát, že samotnému Blizzardu dochází výrobní síly a je třeba si je vypůjčovat odjinud. Podpora hry s takovým názvem navíc jen tak neskončí.

Ať už se oznámení Diabla 4 dočkáme kdykoliv, dvě věci jsou jisté. Na jeho vydání si ještě pár let počkáme a Blizzard už nikdy neoznámí mobilní hru podobným způsobem. Orientace na tradiční hráče musí být pro firmu na prvním místě. V den, kdy to přestane platit, bude herní svět výrazně chudší.

  • Nejčtenější

Vývojářům nešlo opravit chybu, tak z procházení zdmi udělali součást příběhu

Skoro třicet let stará střílečka The Terminator: Future Shock vstoupila do historie jako vůbec...

Slavný streamer byl šokován, když zjistil, kolik utratil za hry na Steamu

Populární streamer Felix Lengyel, známý fanouškům pod přezdívkou xQc, prozradil, kolik už utratil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hraní přeruší reklama na hamburger. Hráči si utahují z nenasytnosti EA

Zvýšení ceny velkých her je pořád málo. Vydavatelství Electronic Arts nyní zkouší přijít na to, jak...

Černoch samuraj budí vášně

Ubisoft oficiálně potvrdil nový díl ze série Assassin’s Creed, který se bude odehrávat v Japonsku....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Shrot je česká kopírka Duny 2, ve které bojujeme o chmel. K dispozici je demo

Autor povedené retro střílečky Hrot ukázal svůj další projekt. Shrot bude real-time strategie ze...

Co dělají simíci, když se nikdo nedívá? Pořádají sexuální orgie i fetují

Kdo nikdy v prvních simících neodstranil žebřík z bazénu, nechť první hodí kuličkou z myši. Moc...

Hráči se smějí novému portrétu Karla III., vypadá prý jak videoherní boss

Nový portrét krále Karla III., který namaloval namaloval britský portrétista Jonathan Yeo, se kvůli...

Nevíte, co s volným časem? Stáhněte si zdarma skvělý Dragon Age: Inquisition

Digitální obchod s hrami Epic Store si tento týden pro hráče připravil opravdu hodnotný dárek....

Grand Theft Auto 6 vyjde na podzim roku 2025

Vydavatel nejočekávanější hry posledních let upřesnil během prezentace hospodářských výsledků...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....