Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Český vývojář: Potřebujeme miliony stažení, nemusíme vydělávat hned

Česko-slovenské studio Alda Games v lednu vydalo výbornou mobilní strategickou hru Defend Your Life! „Největší příležitost je nyní v MMO hrách, které se stěhují z webu do mobilů,“ říká ředitel firmy Aleš Kříž, který na titulu Defend Your Life! pracoval také jako game designer.
Defend Your Life!

Defend Your Life! | foto: Bonusweb.cz

Před rokem a půl jste řekli, že obchodní model hraní zdarma je pro vás nutnost. Váš aktuální počin, strategie Defend Your Life!, je přitom zdarma a za celou dobu jsem neměl pocit, že si musím něco koupit. Na čem chcete vydělávat, respektive nebojíte se, že se vám váš férový přístup vymstí?
Naše myšlenka je taková, že nemusíme vydělat na první velké hře, ale musíme vydělávat v dlouhodobém horizontu. Pro nás je teď prioritou udělat hru, která bude mít stahovanost v milionech. Pokud tohle dokážeme, peníze už přijdou samy.

Aleš Kříž, ředitel Alda Games

Ekosystém her je hodně rozsáhlý. Jsou tady klasické AAA hry, hry pro konzole, hry, které se prodávají pouze přes digitální distribuci Steam, hry pro Facebook, mobilní hry nebo třeba i hry v prohlížeči. My se snažíme udělat hru co nejvíce přístupnou. Proto teď kromě mobilních platforem najdete Defend Your Life! i na Steam greenlight. Tam když uspějeme, rádi dáme do hry i nějaký další herní obsah, aby hráči nebyli ochuzeni. Snažíme se prostě hlavně o širokou základnu spokojených hráčů.

A i když v naší hře netlačíme na nákupy, jsme překvapeni, kolik českých hráčů nakonec tuto možnost využilo. Za to jim samozřejmě děkujeme. Jsme rádi, že se najdou i tací, kteří české hry podporují.

Jak se tvořila grafika

Na hře jste pracovali rok a půl. Co je největší výzva při tvorbě tower defense hry?
Pro nás to bylo asi zajistit, aby šla hra dobře na co nejvíce zařízeních. Každý telefon má různou velikost obrazovky, jiné rozlišení nebo jinak velkou RAM. Tím, že jsme vyvíjeli pro všechny hlavní platformy a nyní hra bojuje i na Steamu, je těch zařízení opravdu hodně.

Nejtěžší je, aby hra vypadala všude stejně, hráč nepoznal kompresi grafiky, ale aby zároveň nezabírala moc místa. Když si Defend Your Life! zahrajete na tabletu s retinou, tak teprve uvidíte, jak je grafika opravdu propracovaná. To je potom radost nejen hru hrát, ale i vyvíjet.

Alda Games

Studio Alda Games (homepage) zatím vydalo dvě logické hry, variaci na tamagoči a strategii.

Pro Bonusweb připravilo také seriál "Jak se dělá hra", který nahlíží do kuchyně vývojářů a přibližuje jednotlivé etapy vývoje.

Vydané epizody:
1. Chodíme do práce a platíme hypotéky jako ostatní
2. Nesmyslné nápady zkrotí herní návrh 
3. Jak vzniká grafika? Kousek reality je v každé hře
4. Sednout a programovat
5. Testování není nikdy dost. Podceňte ho a shoříte jako papír
6. Bez marketingu skončíte v prodejním pekle

Defend Your Life!

Sýrový svět

Zachraň šneka

Na starších obrázcích z Defend Your Life! vidím vlevo dole velkou injekci, ve finální verzi nic takového není. O co šlo? Jaké nápady jste nakonec nerealizovali, případně se ukázaly během vývoje jako slepá ulička?
Injekce původně zobrazovala, jak daleko v daném levelu se hráč nachází. Byly tam zobrazeny také těžší vlny nepřátel. Hráč tak věděl, kdy se má připravit na větší nápor a kdy naopak třeba investovat do ekonomických prvků, jako je kyslíková budova nebo nákup zamčené plošinky. Při testování se ale ukázalo, že hráči ji vůbec nesledovali, a tak šla pryč.

Defend Your Life! - starší obrázek

Hru jsme obecně hodně testovali na hráčích. Podle toho jsme nakonec upravili spoustu věcí. Nejvíce jsme ladili obtížnost a délku všech kol. Jen zmíněná obtížnost se kompletně od začátku upravovala asi čtyřikrát. Ze začátku totiž byla hra nastavena hodně těžce, takže nevyhnutelně následovalo několik zjednodušení.

Přemýšleli jsme třeba i o myšlence, že by hra sama sledovala, jak je hráč zkušený. Podle toho by pak nastavila obtížnost tak, aby hráče co nejvíce bavila. Ideálně by totiž obtížnost hry měla být vyvážená. Nesmí být moc těžká, ale stále by měla být pro hráče výzvou. To je při jednom nastavení obtížnosti a tak širokém spektru hráčů nemožné.

Defend Your Life! - modelování grafiky

Jak vás napadlo spojení tower defense hry a prostředí lidského těla?
Nápad lidského těla jsme měli v šuplíku už nějakou dobu. Nám všem se to téma moc líbí a chtěli jsme na to udělat rychle nějakou hru. Když jsme vymýšleli koncepty, představovali jsme si hru, kde všechno bude kopírovat přesně fungování lidského těla.

To se nakonec ukázalo tak těžké, že jsme zvolili téma tower defense, které je mé oblíbené. Myslím ale, že tohle téma by se dalo zpracovat dobře i do jiných žánrů, jako je například realtimová strategie.

Ačkoliv je hra velmi dobře přijata, zaznamenal jsem i pár ohlasů, že je to jen kopie Kingdom Rush. Co vy na to?
Všechny tower defense hry jsou si v důsledku hodně podobné, takže není proč se tomuto názoru divit. Je ale pravda, že z hlediska rozložení menu a uživatelského rozhraní jsme se u Kingdom Rush inspirovali. Kingdom Rush je výborná hra, moje oblíbená, u které jsem dohrál všechny díly.

Kingdom Rush: Frontiers

Na druhou stranu, kdybych měl hru navrhovat znovu, už bych všechno udělal jinak. Třeba uživatelské rozhraní kolem budovy, které se nám v Kingdom Rush líbilo, vypadá sice pěkně, ale na mobilních telefonech zakryje celou budovu, a hráč tak nevidí její dosah.

Menu výběru levelů nemáme také zrovna nejlépe, protože intuitivně nenutí hráče, aby se vracel zpět ke starším úrovním. To se sice snažíme napravit třeba upozorněním před levelem, to ale většina hráčů nečte. Je to škoda, protože potom hra vypadá, že je krátká, ale ve skutečnosti to tak není, protože každý level má několik obtížností, které je možné dohrát.

Defend Your Life! - koncept

Jak moc se během dvou let, během kterých jste vydali čtyři hry, změnil mobilní herní průmysl?
Mobilní herní trh se stále mění a velké herní firmy s tím musí počítat. Já vidím největší příležitost v MMO hrách (massive multiplayer on-line - poznámka redakce). Tam aktuálně dochází k tomu, že se webové prohlížečové hry (a také facebookové hry) stěhují na mobilní platformy.

Hry vydáváte na Android, iOS a Windows Phone. Vedete si na některé z platforem nejlépe, nebo je to hra od hry?
Záleží, co se zvolí za hodnotící kritérium. Nám celkově asi nejlépe funguje Android, který se hodně v poslední době zvedl.

Monument Valley

Stačí se ale podívat na ostatní, hlavně zahraniční vývojáře, a vše je jinak. Ti mají zase největší příjmy z iOS (například Monument Valley - iTunes | Google Play). Je to opravdu hra od hry. Každý trh má navíc svá specifika i z hlediska monetizace hry.

Naznačíte, co máte v plánu dál?
Máme spoustu her v šuplíku, který teď otevřeme a probereme. Musíme ještě vybrat, co pro nás bude aktuálně nejvhodnější. Hodně práce dá také údržba už vydaných her.

Druhý tým aktuálně pracuje na logické hře Zachraň šneka 2, který vyjde přibližně do dvou měsíců. Taky je zde možnost, že se za čas pustíme do Defend your life 2. To bude záležet na tom, jak bude hra úspěšná.

Které hry vás v poslední době zaujaly?
Já aktuálně hraji Crossy Road (iTunes | Android). Hra má bezvadné ovládání, pěknou grafiku a je to stejně návykové jako Flappy Bird. Kdysi jsem hrál podobnou hru ještě v DOSu, myslím, že se jmenovala Frog, nebo Frogger. V podstatě je to jednoduchá myšlenka, vzít starou klasiku, udělat trendy grafiku, vymyslet ovládání i pro telefony.

Autor:
  • Nejčtenější

Vývojářům nešlo opravit chybu, tak z procházení zdmi udělali součást příběhu

Skoro třicet let stará střílečka The Terminator: Future Shock vstoupila do historie jako vůbec...

Slavný streamer byl šokován, když zjistil, kolik utratil za hry na Steamu

Populární streamer Felix Lengyel, známý fanouškům pod přezdívkou xQc, prozradil, kolik už utratil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hraní přeruší reklama na hamburger. Hráči si utahují z nenasytnosti EA

Zvýšení ceny velkých her je pořád málo. Vydavatelství Electronic Arts nyní zkouší přijít na to, jak...

Černoch samuraj budí vášně

Ubisoft oficiálně potvrdil nový díl ze série Assassin’s Creed, který se bude odehrávat v Japonsku....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Shrot je česká kopírka Duny 2, ve které bojujeme o chmel. K dispozici je demo

Autor povedené retro střílečky Hrot ukázal svůj další projekt. Shrot bude real-time strategie ze...

Co dělají simíci, když se nikdo nedívá? Pořádají sexuální orgie i fetují

Kdo nikdy v prvních simících neodstranil žebřík z bazénu, nechť první hodí kuličkou z myši. Moc...

Hráči se smějí novému portrétu Karla III., vypadá prý jak videoherní boss

Nový portrét krále Karla III., který namaloval namaloval britský portrétista Jonathan Yeo, se kvůli...

Nevíte, co s volným časem? Stáhněte si zdarma skvělý Dragon Age: Inquisition

Digitální obchod s hrami Epic Store si tento týden pro hráče připravil opravdu hodnotný dárek....

Grand Theft Auto 6 vyjde na podzim roku 2025

Vydavatel nejočekávanější hry posledních let upřesnil během prezentace hospodářských výsledků...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....